Tips bij somberheid

Als u last heeft van somberheid, zijn deze tips misschien nuttig voor u.

Waar komt het vandaan?

Soms is er een duidelijke reden dat u zich somber voelt, maar soms ook niet. Het helpt om erover te praten met de mensen om u heen. Zij kennen uw situatie en kunnen u misschien op nieuwe gedachten brengen. Misschien ontdekt u dat u ook anders naar dingen kunt kijken dan u eerst dacht. Misschien kunt u samen nadenken over de oorzaak van uw somberheid en werken aan oplossingen.

Slapen

Heeft u last van neerslachtige gevoelens, dan is het soms moeilijk om in slaap te komen of goed door te slapen. Terwijl u in zo’n periode uw nachtrust juist goed kunt gebruiken. Goed slapen kan uw gevoelens van neerslachtigheid verminderen. Misschien heeft u iets aan deze slaaptips.

Dagritme

Het beste kunt u een normaal dagritme aanhouden: blijf bijvoorbeeld niet te lang in bed liggen. Op regelmatige tijden eten kan ook helpen.

Sociale contacten

U heeft misschien geen zin om naar buiten te gaan, maar het kan geen kwaad wat meer onder de mensen te zijn.

Mogelijk helpt het om contacten te onderhouden met de mensen die u nabij zijn. Dat brengt ook ontspanning. Als u afspreekt bij een familielid, kennis of vriend(in), dan bent u er even uit.

Gezond eten en leven

Gezond eten en leven heeft een positief effect op hoe u zich voelt. Ook sporten of meer bewegen geeft energie.

Lichaamsverzorging

Probeer ook goed voor uzelf te zorgen. Een lekker bad of even fijn onder de douche is een fris begin van de dag. Hoe simpel ook, het kan ook helpen als u mooie kleding aantrekt en aandacht besteedt aan uw uiterlijk.

Complimenten

Een keer een compliment of een schouderklopje krijgen is goed voor uw eigenwaarde. Probeer ervan te genieten, ook al vindt u het moeilijk om een compliment in ontvangst te nemen.

Benoem zelf ook de positieve kanten van de mensen waar u mee omgaat. Een compliment uitdelen is misschien nog wel leuker dan een compliment krijgen.

Geniet van kleine dingen

Geniet van de kleine dingen in het leven! Lachen en leuke dingen zijn goed voor een mens.

  • Spreek bijvoorbeeld 's avonds met iemand af en kijk een grappige film, of een cabaretvoorstelling.
  • Spreek uw beste vriend of vriendin wat vaker.
  • Doe nieuwe dingen: een cursus taarten bakken, tai chi, ga op toneel of zangles. Of iets wat u altijd had willen doen.

Naar de huisarts

Als uw neerslachtige gevoelens niet overgaan of u denkt dat u een depressie heeft, ga dan naar de huisarts. Dan heeft u deskundige hulp nodig

Achtergrondfoto