Tips om met concentratieproblemen om te gaan

De volgende tips helpen u misschien om zich beter te kunnen concentreren.

Rustige omgeving

Zet de radio of de tv uit, als u dat stoort. Zorg voor rust in uw omgeving als u zich wilt concentreren op iets.

Voorbereid beginnen

Bereidt u goed voor op een taak waaraan u wilt beginnen.

Zet alles alvast klaar wat u nodig heeft. En ruim tussendoor dingen op die u niet meer nodig heeft.

Eén ding tegelijk

Probeer niet meer dan één ding tegelijk te doen.

Maak dus ook eerst af waar u aan bezig bent, voordat u met iets nieuws begint.

Neem de tijd

Voorkom dat u zich opgejaagd voelt. Begin op tijd en neem de tijd.

Pauzeren

Werk niet te lang door. Gebruik bijvoorbeeld een kookwekker om u erop te attenderen dat u even pauze moet nemen.

Ontspanning

Zorg regelmatig voor ontspanning, als u iets doet waar u zich op moet concentreren. Ga bijvoorbeeld even een eindje wandelen tussendoor.

U kunt ook denken aan ontspanningsoefeningen. Een leuke manier om te ontspannen is bijvoorbeeld Tai chi. Dat is een Chinese bewegingsleer. U leert dan een reeks van bewegingen aandachtig, langzaam en vloeiend uit te voeren.

Geheugentraining

Heeft u naast concentratieproblemen ook problemen met uw geheugen? Er zijn allerlei oefeningen die u kunt doen om uw geheugen te trainen. U kunt er eens een boek over lenen, kopen, of cadeau vragen.

U kunt ook een cursus geheugentraining doen. Er zijn ook speciale spelletjes die het geheugen en de concentratie trainen.

Anderen erbij betrekken

Als anderen weten dat u concentratieproblemen heeft, kunnen ze daar ook rekening mee houden.

Misschien kunt u ze vragen om:

  • niet te snel praten;
  • niet meer dan één onderwerp tegelijk bespreken;
  • u niet te storen als u ergens mee bezig bent.
Achtergrondfoto